16.02.2020 – oleszak | gogol – live

Drugi z tegorocznych koncertów Orkiestry Minus stał się okazją nie tylko do powrotu muzycznej współpracy na linii Witold Oleszak – Robert Gogol, ale także do pogłębienia współpracy międzyorkiestrowej i zaproszenia znamienitych gości.

Dyrygująca Krakow Improvisers Orchestra Paulina Owczarek połączy swoje saksofony ze smyczkami Penelope Gkiki (skrzypce) i Adama Goodwina (kontrabas).

Pięcioro muzyków, dwa składy, jedna scena = dużo dobrej improwizacji!


Witold Oleszak – naukę muzyki rozpoczął w wieku 5 lat. Po latach formalnej edukacji (fortepian klasyczny) porzucił szkołę, występując jako członek para-teatralnych i avant-rockowych grup. Te doświadczenia, najbardziej wpłynęły na jego rozwój artystyczny. Od 1989 studiował architekturę (jest dyplomowanym architektem), jednocześnie samodzielnie kontynuował naukę gry na instrumencie. W tamtym czasie tworzył utwory-ilustracje dla teatru alternatywnego i koncepcje partytur graficznych. Obecnie jest całkowicie oddany swobodnej improwizacji. Zazwyczaj gra na fortepianie, fortepianie preparowanym, instrumentach własnej konstrukcji oraz zdewastowanych i uszkodzonych. Zarówno w muzyce jak i w życiu, fascynuje go wszystko co jest niejednoznaczne i niedookreślone. Maciej Lewenstein, w swojej książce „Polish Jazz Recordings and Beyond” napisał: „On jest absolutnym objawieniem: jego gra jest rodzajem mieszanki stylów Johna Cage’a i Cecila Taylora, wyniesionych poza zupełnie nowe horyzonty”.


Robert Gogol – muzyk, architekt, elektronik, mąż i tata a do tego jeszcze cyklista – słowem: entuzjasta. Eksploruje obszar styku pomiędzy zmysłami słuchu i wzroku, zwłaszcza doświadczenia graniczne związane z względnością percepcji czasu, oraz rozciągliwością rozpoznania procesów repetytywnych. Buduje interaktywne instalacje multi oraz intermedialne, w których technologia pomaga odbiorcy nieinwazyjnie alterować rzeczywistość. Absolwent Kompozycji Elektroakustycznej, Akademia Muzyczna Poznań w klasie profesor Lidii Zielińskiej – interesuje go zwłaszcza zwarcie symfoniki z elektroniką, alternatywne sposoby notacji muzycznej oraz fenomen synergii, generowanej między muzykami w procesie swobodnej improwizacji. Prowadzi działalność koncertową, kompozytorską oraz edukacyjną, również w Poznańskim Kołorkingu Muzycznym. Prócz różnych form kompozycji oraz wykonawstwa muzyki elektroakustycznej, od 10 lat gra zespołowo muzykę swobodnie improwizowaną. Chętnie w swojej twórczości wspiera się fieldrecordingiem, środowiskiem programistycznym MaxMsp. Koncerty, sesje, nagrania – to zawsze przyjemność i wielka radość, ale również mnóstwo poważnej, dogłębnej pracy z dźwiękiem. Stworzył wiele wyrafinowanych struktur / programów sonicznych wewnątrz różnych muzycznych maszyn. Niektóre z nich są dedykowane wyzwalane i kontrolowane przez specjalne, unikalne systemy sprzętowo-programowe, które zaprojektował i zbudował. Tworzy eksperymentalne formy wideo łączące obraz z muzyką, w montażu audiowizualnym orbituje wokół synestezji i transponowania skal percepcji upływu czasu. Zajmuje się przestrzennym mappingiem wideo. Chętnie dzieli się wiedzą prowadząc muzyczno – elektroniczne warsztaty, ucząc na UAM. Twórca cyklu zajęć poświęconych elektronice w służbie muzyki: budowa syntezatorów analogowych i cyfrowych, sekwencerów, systemów mikroprocesorowych itp. Robert jest szczerze zafascynowany elektroniką, jako kreatywną fuzją natchnienia, nauki i technologii. Buduje i gra zdumiewające rzeczy.
robertgogol.pl


Paulina Owczarek – saksofonistka i improwizatorka. Gra na saksofonie altowym i barytonowym. Zajmuje się głównie muzyką swobodnie improwizowaną i współczesną kameralistyką. Jest pomysłodawczynią i założycielką Krakow Improvisers Orchestra, w której gra oraz dyryguje grupą improwizujących muzyków. Obecnie współtworzy zespoły: Sambar, OCHO, Dust Mite Paradise, human.error.
Bierze udział w projektach krakowskiej sceny muzyki improwizowanej i eksperymentalnej, angażuje się również w działania na styku muzyki improwizowanej i malarstwa, tańca, pantomimy, filmu oraz poezji.
www.soundcloud.com/paaulina
https://culture.pl/pl/tworca/paulina-owczarek


Penelope Gkika to grecka skrzypaczka mieszkająca obecnie w Berlinie. Studiowała klasyczne skrzypce, jednak w ostatnich latach jej działalność muzyczna poszerzyła się o szeroką gamę gatunków i podejść estetycznych, w tym tradycyjną modalną muzykę grecką i bliskowschodnią, a także współczesne kompozycje oraz w swobodną improwizację. Obecnie jest członkiem takich grup jak: Arcangel, Reverse Mode, Nawa Ensemble i Farmagia. Jest także aktywną kompozytorką, pisząc muzykę do spektakli teatralnych i przedstawień muzycznych.
https://soundcloud.com/penelope_gkika


Adam Goodwin to teksański kontrabasista, kompozytor i artysta wizualny, obecnie mieszkający w Berlinie w Niemczech. Angażuje się w szerokie spektrum działań twórczych, które obejmują częstą współpracę z wykonawcami, kompozytorami, artystami dźwiękowymi, choreografami, tancerzami, twórcami filmowymi i artystami wizualnymi. Jego muzyczne podejście kładzie duży nacisk na fizyczny aspekt instrumentu i spontaniczność, a także świadome wykorzystywanie konkretnej przestrzeni i kontekstu, w którym odbywa się muzyka. Jako kompozytor oraz muzyk stara się powrócić do pierwotnego trybu ekspresji, który kładzie najwyższy priorytet na indywidualność każdego występu i spontaniczność każdej wyjątkowej chwili.
www.adamgoodwin.jimdo.com
https://adamgoodwin.bandcamp.com/


Cykl Orkiestra Minus powstaje pod kuratorskim nadzorem Rafała Ziąbki.

Jego głównym projektem jest rozwijana od 2017 r. Poznańska Orkiestra Improwizowana, w której także dyryguje oraz gra na radioodbiornikach.
Jako kurator porusza się przede wszystkim w obszarze muzyki improwizowanej, sound artu i bio artu, współpracując między innymi z Agatą Siwiak (Nowa Siła Kuratorska, Spotkania Teatralne Bliscy Nieznajomi), Gerardem Lebikiem („Naród Sobie. Obracanie sceną polityczną”), Patrykiem Lichotą („Rośliny cyborganiczne”), Witoldem Oleszakiem (m.in. cykl „Lewiatan”), Dianą Lelonek („Center for Living Things”), Piotrem Mełechem czy Robertem Gogolem („Blue Rose”).
W swojej działalności skupia się przede wszystkim na otwartych inicjatywach, wychodzących poza instytucjonalne ramy i poszukujących odbiorcy w jego codziennym otoczeniu oraz na budowaniu środowisk sprzyjających twórczej współpracy.